Le nouveau dispositif ‘eZoomBook’ : perspectives pédagogiques - Archive ouverte HAL Access content directly
Journal Articles Distances et Médiations des Savoirs Year : 2013

Le nouveau dispositif ‘eZoomBook’ : perspectives pédagogiques

(1) , (2) , (3)
1
2
3

Abstract

"eZoomBook" is a project-based pedagogy and an associated platform for the structuring and development of multi-scale documentation: the platform allows for the creation of interactive multiple scale documents through a Wiki-like collaborative system of construction. The educational perspectives of eZoomBook are highlighted by three experiments carried out at École Centrale de Nantes: the first in the context of a literature course, the second in the context of a "reading club" and the third in the context of an English class with engineering students in an apprenticeship programme. This paper analyzes the value proposition of the eZoomBook platform which allows us to implement an innovative pedagogy made possible by the eZoomBook tools and to create a library of crowd-sourced reading material called eZoomBooks. The eZoomBook project-based pedagogy leads us to reflect on blended learning as well as the balance between e-learning/classroom learning and collaborative/individual work. Moving beyond the prototype, the fully-functional eZoomBook platform will be accessible to all, at the end of 2013. This opens new perspectives for linking our new eZoomBook tool with the range of ICT in Education tools (Intranet, blogs, etc.) as well as existing open-learning platforms.
Le dispositif appelé " eZoomBook " est un outil pédagogique au cœur duquel se trouve la plateforme eZoomBook permettant de créer et de développer des documents interactifs à échelle multiple en utilisant un système de construction collaborative de type " Wiki ". Les perspectives pédagogiques de ce dispositif sont mises en lumière par trois expériences effectuées à l'École centrale de Nantes, l'une dans le contexte d'un cours de littérature, la deuxième au sein d'un " club de lecture " de romans anglais, la troisième dans un cours d'anglais avec un groupe d'étudiants-ingénieurs en apprentissage. Ces expériences nous permettent d'analyser cette méthode pédagogique de lecture innovante qui s'appuie, d'une part, sur les fonctionnalités de la plateforme et, d'autre part, sur la construction collaborative d'ouvrages multi-échelles. Le dispositif nous invite à une réflexion sur les lieux et les temps de la formation et sur l'équilibre entre travail en autonomie, travail collaboratif et cours en présentiel. Le passage du prototype de la plateforme eZoomBook à une plateforme publique - prévu pour fin 2013 - ouvre des perspectives qui nous permettent également d'expliciter les liens entre notre dispositif et la palette d'outils TICE disponibles dans notre établissement (Intranet, blogs, etc.) ainsi qu'avec les plateformes d'Open learning existantes.

Dates and versions

hal-00994258 , version 1 (21-05-2014)

Identifiers

Cite

Christine Evain, Christopher de Marco, Simon Carolan. Le nouveau dispositif ‘eZoomBook’ : perspectives pédagogiques. Distances et Médiations des Savoirs, 2013, 3, pp.1-17. ⟨10.4000/dms.337⟩. ⟨hal-00994258⟩
269 View
0 Download

Altmetric

Share

Gmail Facebook Twitter LinkedIn More