Addressing identity tensions through paradoxical thinking : lessons from artistic interventions in organizations - Audencia Accéder directement au contenu
Article Dans Une Revue Management international Année : 2016

Addressing identity tensions through paradoxical thinking : lessons from artistic interventions in organizations

Gervaise Debucquet
  • Fonction : Auteur
  • PersonId : 932855
Sandrine Frémeaux

Résumé

In organizational contexts characterized by multiple logics spanning from conformity to innovation, many employees experience tensions between a business-like identity and an artistic identity. The contribution uses data generated from Web-based surveys of employees, managers, and artists in 86 Spanish companies to explore how identity tensions can be addressed with paradoxical thinking. It shows that engaging in artistic interventions can help people accept and deal with identity tensions between self-and-other and between conformity-creativity in the workplace, enabling the removal of real or subjective barriers to generating new ways of collaborating, new ideas and new ways of doing things.
Dans le monde professionnel caractérisé par des logiques multiples allant de la conformité à l’innovation, beaucoup d’employés éprouvent des tensions entre identité professionnelle et identité artistique. L’article mobilise des données issues d’un questionnaire en ligne auprès d’employés, managers, et artistes dans 86 entreprises espagnoles, et revisite les tensions identitaires à l’aune de la pensée paradoxale. Les résultats montrent que la participation à une intervention artistique permet de mieux appréhender au quotidien les tensions identitaires entre soi et les autres, entre conformité et créativité, et de les dépasser pour renouveler les modes de collaboration, idées et méthodes de travail.
Fichier non déposé

Dates et versions

hal-01437127 , version 1 (17-01-2017)

Identifiants

  • HAL Id : hal-01437127 , version 1

Citer

Ariane Berthoin Antal, Gervaise Debucquet, Sandrine Frémeaux. Addressing identity tensions through paradoxical thinking : lessons from artistic interventions in organizations. Management international, 2016, 21 (1), pp.25-40. ⟨hal-01437127⟩

Collections

AUDENCIA UNAM
134 Consultations
0 Téléchargements

Partager

Gmail Facebook X LinkedIn More