Management relationnel et frontières de l'entreprise
Abstract
The frontiers of the firm have attracted considerable attention from scholars in both economy and organizational theory. This issue is even in the background of most seminal contributions in strategic management. In this special issue, we have shortlisted articles that revisit this topic and we discuss here the five aspects that they all together consider : i) influencing the external environment, ii) insourcing and outsourcing of activities, iii) managing simultaneously competition and cooperation, iv) managing relationships within innovation clusters, iv) managing human resources at the border of the company.
La question des frontières de l'organisation est une question classique, aussi bien en économie qu'en théorie des organisations. Cette question se trouve même en arrière-plan de la plupart des travaux fondamentaux en stratégie d'entreprise. Dans ce numéro spécial, nous avons sélectionné des contributions qui revisitent ce thème de la frontière organisationnelle ; les contributions de ce numéro s'intéresse à 5 grands thèmes que nous discutons dans cet article : i) influencer son environment, ii) internaliser et externaliser ses activités, iii) gérer simultanément concurrence et coopération, iv) gérer les relations au sein des clusters d'innovation, v) gérer les ressources humaines à l'interface entre " interne " et " externe ".