Careers Patterns in Greek Academia: Social Capital and Intelligent Careers, but for Whom? - Archive ouverte HAL Access content directly
Journal Articles Career Development International Year : 2014

Careers Patterns in Greek Academia: Social Capital and Intelligent Careers, but for Whom?

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Nikos Bozionelos
  • Function : Author
  • PersonId : 948606

Abstract

Purpose: To develop a comprehensive account for careers within the Greek academic system. Historical, cultural and geographical features of the country have created a unique context that has shaped the way academic careers evolve. Design/methodology/approach: The primary methods of data collection were retrospective participant observation and discussions in interview form with individuals who have had various types of experience with the Greek Higher Education system. Findings: The major factor that shapes careers in Greek academia is social capital or Know-whom that operates within a broader cultural environment where institutional collectivism is extremely low, the in-group - out-group distinction is a major element, and political party affiliation plays a key role in everyday affairs. As a result academic careers in Greece are almost exclusively determined by membership, a priory or earned, to an "in-group" that is linked via blood, family friendship, business and political party ties. This "in-group" uses its social capital to control academic careers across all stages for the benefit of its members. Research limitations/implications: There are method limitations, but relevant concerns were largely alleviated by precautionary measures and the way data were utilized. Ethnography may be the most appropriate method to disentangle the way networks and social capital impact careers. Practical implications: Achieving substantive change, such as increasing meritocracy, within a sector may be impossible without considering the broader cultural context that encapsulates it. Originality/value: The study is amongst the very first to unveil the "dark side" of social capital, and show how social capital may benefit the interests of in-groups at the expense of the collective.
Objectif : développer un compte-rendu complet des carrières au sein du système scolaire grec. Les caractéristiques historiques, culturelles et géographiques du pays ont créé un contexte unique qui a façonné la manière dont les carrières universitaires évoluent. Conception / méthodologie / approche : les principales méthodes de collecte de données sont l'observation participante rétrospective, ainsi que des discussions sous forme d'interview avec des personnes qui ont eu différents types d'expérience au sein du système d'enseignement supérieur grec. Conclusions : le principal facteur qui façonne la carrière dans le milieu universitaire grec est le capital social ou le "connaître-qui", à l'oeuvre dans un environnement culturel plus large où le collectivisme institutionnel est extrêmement faible, la distinction "en-groupe" - "hors-groupe" est un élément important, et l'appartenance à un parti politique joue un rôle-clé dans la vie quotidienne. En conséquence, les carrières universitaires en Grèce sont presque exclusivement déterminées par l'affiliation, a priori ou acquise, à un "en groupe", lié par le sang, les relations familiales et amicales, les affaires et l'appartenance à un parti politique. Cet "en groupe" utilise son capital social pour contrôler les carrières universitaires, à toutes les étapes et au bénéfice de ses membres. Limites de la recherche / implications : des limites méthodologiques existent, mais elles ont été largement atténués par des mesures de précaution et par l'usage effectif des données. L'ethnographie est peut-être la méthode la plus appropriée pour démêler la façon dont les réseaux et le capital social influent sur les carrières. Implications pratiques : parvenir à un changement substantiel dans un secteur particulier, par une méritocratie accrue, semble impossible sans tenir compte du contexte culturel plus large de ce secteur. Originalité / valeur : cette étude est parmi les premières à dévoiler le "côté sombre" du capital social, et montre comment le capital social peut servir les intérêts des "en-groupes", au détriment du collectif.
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Dates and versions

hal-01016605 , version 1 (22-07-2014)

Identifiers

Cite

Nikos Bozionelos. Careers Patterns in Greek Academia: Social Capital and Intelligent Careers, but for Whom?. Career Development International, 2014, 19 (3), pp.264-294. ⟨10.1108/CDI-01-2014-0011⟩. ⟨hal-01016605⟩

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